Dag 76 och inlägg 78

Nu lekte jag kvällstidningsrubriksättare – ville få till en klatschig ögonfångare.

Läste förnuftiga Råd och Rön, nr 4/2013, som innehöll en bilaga om konsumenträtt. Ett avsnitt handlade om reklam och påverkan. I en faktaruta stod det:

66 miljarder spenderas årligen i Sverige på marknadsföring, reklam, mässor, sponsring med mera. Det är mer än statens kostnader för hälsa, sjukvård och social omsorg: 62 miljarder.

Jag kackar i eget bo och slänger stora stenar i glashuset när jag blir upprörd eftersom mitt arbete handlar om att kränga och påverka. Men låt mig hållas ett tag till.

Jag försökte sätta igång ett upprop om bättre bilder i reklam för ett tag sedan. Jag ville sätta igång det för jag tyckte inte jag såg några bra bilder i reklamen omkring mig, bara slentrianmässigt valda, ointressanta utfyllnader. Uppropet har inte blivit till någon stormvåg, precis. Men tanken på uppropet fick mig också att börja titta på själva reklamen litet närmare. Det blev en riktigt tråkig historia. Det känns som om vi är tillbaka i 60- och 70-talens masskommunikationsyra. ”Köp, köp, köp”. Produktbilder och priser. Hemelektronik, sportkläder, bilar, resmål och vin. Det är det jag ser i tryckt media. TV-reklamen är inte så mycket bättre.

Det märkliga är att detta sker samtidigt som ”alla” pratar om att bygga varumärken och arbeta med storytelling. Jag får inte ihop det hela.

Om reklamen är ful, trist och störande – är det OK att den kostar mer än vård och omsorg?