Hur en överlever livet. Issadissa delar med sig av sin visdom.

Världen vid mitt köksbord

vardag

Fast det här är inte en Airb’n’b-gäst som sitter vid köksbordet. Det är Valkyrian a.k.a. Aktivisten. Om en nu ska hålla sig till sanningen.

Det här med att vara Airb’n’b- värd, det började jag ju med av pengaskäl, men nu har det blivit ett behov. Av att då och då få en dos nytt perspektiv. Så där som vissa gör när de ger sig ut och reser (och då menar jag RESER, inte bara far någonstans i världen och håller sig på pool-området) eller betalar dyrt för inspirerande seminarier och föreläsningar.

En morgon hade jag ett samtal till frukosten som handlade om marknadsföring i Asien med en kinesisk-australiensiska som jobbar som projektledare på en reklambyrå som bland annat har Apple som kund. Hon sa att det fortfarande var lätt att syssla med vanlig reklam i Kina eftersom ”kineser fortfarande tror på budskapen”. Hon hänvisade både till den politiska historien och till att Kina nyligen blivit en marknadsekonomi och att kineserna därför inte lärt sig att ha på något reklamfilter ännu. En stor utmaning som hon såg i sitt jobb just nu var att övertyga företagsledningar om att de måste anpassa sina logotyper så att de fungerar i mobilen. (”Mobile First” är verkligen på riktigt nu.)

En annan dag visade det unga paret från New Zeeland de små orter de växt upp på på Google Maps. De zoomade på kartan och visade husen där deras föräldrar fortfarande bor. De visade de vackraste ställena på Sydön och varför det blåser så mycket i Wellington. På en halvtimme fick jag en virtuell rundvandring på Nya Zeeland som gjorde att jag förstod både ekonomi, historia och regionalpolitik. Och om jag bara haft en liten längtan dit tidigare så eldades den på ordentligt.

En kväll diskuterade jag med en webb-AD från Frankrike. Hon suckade över att besluten ofta är så långsamma inom större företag – ”NU vill de finnas på Facebook. Det sa vi för tre år sedan att de skulle vara, men nu är ju Facebook dött för företagen!”. Hon var luttrad i all sin ungdom – ”In France, most advertising is ugly and boring. Most people who works in advertising are like this: ”We make crap for crappy people. But we’re well paid.”” (Och då tänkte jag på den väldigt intressanta inifrån-boken ”GBP 6.99(Formerly GBP 9.99)” av Frédéric Beigbeder. Han blev sparkad från annonsbyrån Young & Rubicam efter att ha skrivit boken. Behöver jag väcka mer intresse?)

Och det kan jag ju lugnt säga, att det är inte de tråkiga människorna som reser. Som tur är. Det är de intressanta och de intresserade. De som ser och reflekterar och som nyfiket vill ta till sig mer. Dessutom är alla unga, oberoende av ålder.

 

Apropå inspirerande föreläsningar, om en vecka drygt ska jag på ”Robotdagen” som arrangeras av Institutet för Framtidsstudier. Det ser jag verkligen fram emot. Och såklart kommer jag att blogga om det. Jag twittrar väl de bästa citaten också. Och kanske lägger upp nåt kul på Instagram (öppen profil). Kommenterar snabbt på Facebook (öppen profil och oftast offentligt innehåll). Så håll koll!

Verifierad av MonsterInsights