Programmering för alla, del 3

”Tyvärr, det går inte.”

”Det går inte att göra så.”

”Hemskt ledsen. Men systemet tillåter inte det.”

och i värsta fall:

”Lilla gumman/jävla käring, det här förstår du dig inte på.”

Fast det sista har jag aldrig hört utsagt, bara känt att det var den exakta andemeningen av vad som sades hövligt och mycket, mycket nedlåtande.

Och nu när jag börjat få struktur, termer, ett språk och en förståelse för det grundläggande när det gäller hur program är uppbyggda, hur en dator funkar, vad databaser är och hur de hanteras, då börjar jag inse att det som sagts mig och många andra egentligen betyder:

”Sluta fråga. Vi kan inte göra mer än så här.”

För att kunskapen inte finns. Eller pengarna. Eller orken. Eller fantasin. Eller för att det system som är upphandlat är dåligt eller avtalet som slutits med någon leverantör är skämmigt och ingen vill visa hur illa det ser ut.

Så. Då är det så mycket lättare att säga att det inte går. Och så kan man slänga sig med litet termer, några byte hit och någon server dit och kanske en databas och API och ett ärendehanteringssystem och prioriteringar som inte rås på och tabeller och queries och gränssnitt och whatever.

Men sällan finns det i IT-sammanhang något som heter ”Nej, det går inte.”

Utan det är någons prestige som är hotad. Någons okunskap som kanske blir blottad.

Just därför ska vi som står på användarens sida, vi kommunikatörer, lära oss om programmering, system och databaser, så att vi nästa gång inte tystnar när någon för att slippa oss, försöker klappa oss på huvudet och säga ”Nej, det går inte, förstår du.”

3 reaktioner till “Programmering för alla, del 3”

  1. För väldigt många år använde vi ett ”content management” system f a bygga vår hemsida. Vi redaktörer fick gå på kurser. Den alldeles utmärkta kursledaren välkomnade alla frågor och synpunkter, för hon såg som sin uppgift att föra dem vidare till programmerarna. Hon förklarade för dem vad kunderna ville ha – och inte. Annars blev programmerarna lätt entusiastiska och skapade grejer som var häftiga – men kanske inte särskilt användbara… F a kolla användbarheten borde programmerare också ha en skärm som inte var bättre än den vanliga kundens. (Numera kanske skärm-skillnaden är mindre.)

    1. En riktig klassiker!
      Det borde ju vara bättre nu.
      Men nej.
      Hoppas hitta nya sammanhang där jag antingen kan hjälpa användarna eller att IT-människorna redan har tänkt på dem.

      1. Detta hände häromdan: Jag bloggar i WordPress (enkelt format, standardmall, text och lite bilder). I min ena blogg använder jag fortfarande ursprungseditorn ”Klassisk”, men WP försöker sälja in modernare varianter till mig, med ”block”. Rädd f a den gamla editorn kanske kommer att tas bort (och liiite nyfiken på den nya) testade jag på den blogg där jag kan få support.
        Med besvär o muttrande lyckades jag få till bild bredvid text. Sen ville jag göra ett indraget stycke. Bland alla (hundratals?) ”block” hittade jag inte det valet, inte heller i manualerna. Hade jag blivit blind?

        Till slut frågade jag supporten som visade hur jag kunde välja blockformatet ”Klassisk” för att få de gamla editeringsmöjligheterna i just det stycket. Möjligheten till indragen text var alltså fimpad i den nya editorn. (Däremot kunde jag ex vis göra stycken med ”Anfang” – kuligare att programmera?)

        Båda de gånger jag bett supporten om hjälp har de visat mig hur jag kan få som jag brukar – trots att möjligheten tagits bort i den ”förbättrade” editorn.
        Jag är förstås tacksam för supporten, men undrar vad de tycker om det sättet att jobba. Mina frågor verkade välkända, om jag säger så… 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights