Hur en överlever livet. Issadissa delar med sig av sin visdom.

Cdon och gråtande barn vid julgranen

Jag brukar inte göra ner varumärken. Men idag tänker jag göra det. För min relation med CDON har blivit extremt ansträngd. Fast de verkar tycka att det är ”business as usual” att tappa bort ett viktigt paket i en och en halv månad och sedan skicka ut en faktura på 150 kronor för att jag inte hämtat paketet.

Historien i några korta punkter:

  • Pojken har sparat pengar till en Xbox One (spelkonsol).
  • Sagda spelkonsol beställs från CDON i början av november.
  • Jag börjar bevaka leveransen via ett ordernummer jag fått. Får veta att paketet packats och levererats till PostNord.
  • Dagarna går och ingenting händer i leveranshistoriken.
  • Jag hör av mig till CDONs kundtjänst som konstaterar samma som jag – att ingenting händer i historiken.
  • Det går ytterligare dagar. Jag hör av mig nästan dagligen till kundtjänst och frågar om de kan skicka en ny konsol. Det kan de inte.
  • Det går ytterligare dagar. Jag vill veta att de kommer att reklamera eller hantera det som gått fel så att jag kan skaffa en ny konsol från annat håll. Jag blir tillsagd att vänta, jag tror att det beror på att CDON inte kan reklamera PostNords hantering förrän efter ett visst antal dagar.
  • Efter två veckor då Pojken dagligen hållit på att gå upp i limningen kan jag äntligen beställa en 300 kronor dyrare spelkonsol från MediaMarkt.
  • Spelkonsolen från MediaMarkt dyker upp efter tre dagar. Glädjen och lugnet bäddar in hemmet i närapå julstämning trots att det bara är mitten av november.

Dagarna, veckorna går.

  • I början av december dyker en avi upp. Paketet har landat på ICA. Jag undrar vilka äventyr det varit ute på?
  • Jag hämtar inte paketet, såklart. Vi har ju redan en väl använd spelkonsol från MediaMarkt.

En vecka till förflyter.

  • En faktura dyker upp i min mejl. Jag är tydligen skyldig CDON 150 kronor för att jag inte har hämtat ut paketet.
  • Jag försöker kontakta Qliro som är CDONs egen Klarna. Men nej, jag måste diskutera frågan med CDON, trots att Qliro ingår i samma koncern säger ”Maria” på chatten. Och CDON går bara att kontakta via mejl. Som de säger att de svarar på inom 24 timmar.

Skratta eller gråta?

I alla fall måste jag avsluta med en rekommendation: har du inte köpt de elektroniska klapparna ännu, se till att du inte köper dem på CDON. Eftersom de använder sig av PostNord så vet vi väl alla vid det här laget att leveranssäkerheten är sådär och om du är en av de som inte får paketen i tid så går det heller inte att få någon konstruktiv hjälp från kundtjänst. När en väl får kontakt med någon där, vill säga. Men den lama kundtjänsten förtjänar en helt egen post – jag känner doften av dysfunktionell organisation och toppstyrning på lång väg.

 

img_4171

Verifierad av MonsterInsights