Misslyckas på Facebook – fortsätt lägga in bilder.
Efter de senaste ändringarna i algoritmerna visar det sig alltså att videosnuttar är det som gör mest för en företagssida på Facebook. Länkar är fortfarande bra och text är också hyfsat bra. Medan stillastående bilder är bara att glömma.
Frågan är om inte samma saker påverkar privatpersoners Klout också. För min Klout påverkades påtagligt positivt när jag postat några videoklipp. Ett klipp var på en tvättmedelsförpackning (som i och för sig dansade), ett på en larv och det tredje på ett experiment med majsstärkelse och vatten.
OK. Dags att få ner det här till en punktlista för dem som sköter företags Facebook-konton:
1. Sätt iPhonen i videoläge
2. Lägg upp klippen på Facebook
3. Skippa stillbilderna helt
Här har vi den larviga larven:
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=WSSg5K_yAMM&w=420&h=315]
Tips #4: Håll kameran i horisontellt läge;)
Just det. 🙂
Shit, ska jag behöva börja filma nu oxå… Nu sköter jag inget företags sida, men väl en förenings…
Jag hoppar över alla videoklipp eftersom de i regel är löjliga och TAR FÖR LÅNG TID ATT SPELA UPP.
Helt klart också något att ta med sig som marknadsförare. Du är inte ensam, skulle jag tro. 🙂